Mundo Veg 2 89x116

Cuando la pintura es poesía en imágenes, la expresión artística toca la creación. 

No se trata de un relato, tampoco de un concepto, no se puede recibir como una simbiosis o una injerencia. Creo, mas bien, que hablamos de un abrazo, intensamente compactado y, al mismo tiempo, liberado por la emoción de experimentar que se pinta un poema, aunque el poema, hecho pintura, no abandone nunca sus palabras y sus sugerencias. Aquí el abrazo logra que dos cuerpos se fundan y que el hallazgo sea no sólo interpretación sino también encuentro.

 

Liviana Leone siente con delicadeza y hace suyo el infinito y fecundo cosmos del jardín. Un imantado origen de paraíso nos precede y contiene en la maravilla para luego expulsarnos a  una posterior y larga adversidad. Pecado o culpa, luz de exaltación o sombra irreparable, en el jardín, real o imaginado, preservado o perdido, resisten las pasiones, la pureza de la  renovación, la esperanza humana de una salvación que otorga la belleza, muerta y siempre   resucitada por el beneficio de la Naturaleza y la potestad del Arte.

 

En la inmensidad del jardín legado, sucedido y heredado por la acción pictórica a través del  tiempo, nuestra pintora opta por esa alianza que el jardín infinito entabla con sus fragmentos. En cada obra de Liviana, formato y contenido hospedan cada retazo conciliado con esa  eternidad. Tallos, flores, hojas, participan en el derrame, en la evaporación, en un concreto  pero evanescente lenguaje que se enreda en la mirada, en todas las miradas.

Contemplar “Los jardines de marzo” provoca una exhalación y una huida hacia los plácidos retazos de un mundo deslumbrador. La línea que estructura la floración y la hojarasca está en la misma raíz del color que suspira. Una evocación de textura bizantina y tonalidad veneciana, rojos y azules llenos de memoria presentida y de hermosura imperecedera, la marcada levedad y la diseminación de lo dibujado que tanto recuerda a los remotos jardines orientales, y una muda salpicadura que roza la idea y la riqueza de sus brotes, se alían y parecen flotar en estos jardines, donde también hay sitio para la ocultación y la llamada del misterio. En cualquiera de esos lugares, dentro de una oquedad invadida, bajo la duda luminosa de una profundidad ignorada, o rodeando el fruto insinuado cuyo peso sólo conoce el poema y su letargo, allí quisiéramos despertar o simplemente tendernos para mirar el cielo y ver cómo se alejan las nubes de marzo.

 

 

Josela Maturana,

Poetisa

 

 

 

Steps and ways…

From Dialogues of Silence (Silent Dialogues) to “ About walking and ways…” there is quite a leap in Liviana’s artistic production. Four years separate the two shows: lots of days and months in the intense life of an artist…

In these four years, Liviana left behind most of those features so typical of her previous work: pure abstraction, repetitive combinations of vertical strips, naked surfaces made from different materials… She has found new ways to experiment (and enjoy), ways born from daily life and its demands, its circumstances, its questions, those same questions which human beings ask themselves since history is history and move them deeply. This is the leit-motif behind Liviana’s work.

(In our daily life, we meet often with doubts like: which decision do I make? How many obstacles will I have to overcome? How far will I have to go? How many problems will I find in my path? Which way to take if more than one is available? How to go on? These are the sort of things Liviana pushes us to think about through the titles of her works).

She has definitely abandoned her silent dialogues to start a new artistic experience based on the symbolism always to be found in our life, using human iconography as a reflection of our self.

Back in the narrative field, her naked and silent abstractions left behind, she still employs materials she cherished, like fabrics, all sort of papers, strings, collages… common in her previous work.

This new series made of small paintings (25x25) allows her to play with varied compositions combining the paintings in different ways, depending on the feeling of the moment and following an esthetical more tan a narrative line.

Here she mixes natural elements with photography and photocopies, a male figure always giving his back to the public (searching for a new path?), a repeated and anonyme female figure, sometimes hiding her face in her hands (hiding from the grey reality?), but in the end always trying to look for a way out.

This misterious couple, man and woman, is very interesting. They walk together, apparently at the same pace, seemingly out of the marked way, their silhouettes in black and white… Next to them, spirals made of strings allow us to follow the path or to spin around ourselves, trapped in the acrylic matter and abstract background…

This exhibition invites us to follow Liviana’s work and thought, led by a master hand, herself… Grey is the main color and the key of most paintings, but sometimes we find shadows of white, some red, small lights here and there, almost announcing new ways of experimentation in the future of liviana’s art.

This new works are brave and straight, and even if the artist is still hiding behind anonimity and a few hesitations, she seems decided to choose the best and brightest of the paths which open in front of her.

We must congratulate the artist for showing us a collection of works which make us think and speak out our doubts, always personal and universal at the same time.